30.8.09

Kirsti Paakkasen -piirakka

No, jo on piirakalla nimi(!) - ehkä kuvaavampi on kuitenkin rahkapiirakka!? Joka tapauksessa kuitenkin erittäin helppo ja nopea piirakka. Ohje on koko pellille, mutta meidän "suurperhe", joista vain minä olen makean perään(!), tekee yleensä puolikkaan annoksen. Kuvan piirakkaan käytin Valion valmista sitruunanmakuista rahkaa ja valmista Knossos sitruunamehua, jätin näin tuoreen sitruunan pois. Joskus olen käyttänyt rahkan tilalla myös turkinjogurttia, molempi parempi!

Rahkapiirakka

Pohja:
250 g voita
8 dl vehnäjauhoja
4 dl sokeria
2 tl leivinjauhetta
2 tl soodaa
2 tl vaniljasokeria

Puoleen taikinasta:
2 dl piimää
2 kananmunaa

Rahkatäyte:
1-2 sitruunaa (2 1/2 rkl kuorta ja 1 dl mehua)
2 prk rahkaa
2 kananmunaa
2 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria

Valmista ensin rahkatäyte sekoittamalla kaikki aineet keskenään.

Sulata ja jäähdytä sitten pohjaa varten voi ja lisää joukkoon keskenään sekoitetut kuivat aineet. Laita puolet taikinasta toiseen kulhoon. Lisää toiseen osaan piimä ja munat.


Kaada pohjataikina (se osa, jossa on piimä ja munat) pellille, leivinpaperille. Kaada päälle sitruunatäyte ja ripottele pinnalle muruseos. Paista 200 asteessa n. 25 min.

Olen joskus saanut piirakkaa mansikkasoseen kanssa tarjoiltuna ja hyvää oli!

Ps. Kävipä hassusti, taas kerran. Olen huomannut, että Ruokalan blogeissa on usein sattumalta hyvin samankaltaisia, jos ei ihan samojakin ruokia, mitä on itse juuri tehnyt tai aikonut tekevänsä. Tänään piirakkaa tehdessäni mietin, että siihen ehkä sopisi jotkin marjat tai hedelmät täytteeksi ja eikös Ruokalasta löytynyt uusimpana tällainen ohje.